2011. július 25., hétfő

Az erosz-filia-agapé trió

"Az agapé csodálatos újszövetségi szó. Amikor a magyar Biblia azt írja, szeretet, ez az eredeti görög szövegben három fogalmat takar. Az agapét, az eroszt, és a filiát. Az erosz jelenti a testi szerelmet, vagy ha szeretek valamit, ami élvezetet okoz. Ebből származik az erotika kifejezés. A filia a szeretet érzelmi aspektusára utal, az igaz barátság ilyen. Az agapé az önzetlen szeretet, amikor nem én vagyok a fontos, hanem a másik. A másik javát akarom, elfogadom a másikat mindenestől, és magamat feltétel nélkül odaadom neki. A középpont nem én vagyok. Az ő kényelme, az ő előrejutása, az ő egészsége fontosabb, mint az enyém. Szeretlek Téged! (...)

Ez a három szeretetfogalom úgy viszonyul egymáshoz, mint három koncentrikus kör. Középen van az erosz,, a szex, amely csak akkor működik jól, ha körülveszi a barátság védőburka, a filia. Nem lehet tartósan kielégítő egy szexuális kapcsolat, ha nem veszi körül a filia, ha nincs emberséges, baráti, érzelemdús szeretet körülötte. Az érzelmek azonban feltámadnak és elmúlnak, ezért e kettő akkor működik jól, ha befedi az agapé védőburka, az egymás iránti elkötelezett szeretet."

forrás: Én meg te, mi: Pálhegyi Ferenc: A másik ember

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...