2010. október 11., hétfő

A szerelem hormonális háttere (5)









Egy nemrég, a fiatalok körében készült felmérés során az derült ki, hogy a fiatalok 95%-a(!!!) túlesik az első szexuális élményen még az érettségi előtt (18-19 éves korára). Forrás: http://index.hu/belfold/2010/09/24/szexfelmeres/
Megdöbbentő. Őszintén remélem, hogy nem ennyire tragikus a helyzet. Mindig vannak mókamesterek, vagy akik nem veszik a komolyan a válaszadást, akik nagyzolnak, valótlan dolgokat írnak be, vagy egyszerűen nem az igazat írják. Adja Isten. Mindenesetre a tendencia figyelemreméltó.
A felmérés szerint tehát az érettségi előtt álló ifjúság, fogalmazzunk úgy, nagy hányadának vannak tapasztalatai a következő 2 hormon működéséről is, melyek az Első Alkalom előtt is termelődtek kis mennyiségben (mellékszereplők voltak), de most főszerepet kapnak.
Szeretkezés közben nagy adag endorfin szabadul fel (4.hormon). A PEÁ-hoz hasonlóan ez is igazi "kábítószer"és ez is az agy jutalmazás-központjára hat. Az orgazmus, a szeretkezés során ez okozza a kábulatig menő gyönyörűség érzést. Ha valaki csak a nemi közösülésre vágyik, valójában endorfinra vágyik. Az endorfin pedig még magasabbra emeli a gyönyör szintjét - a PEA lebegését, a bekábítószerezett élményt - és tovább csökkenti az értelmi/akarati ítélőképességet. Így minden szexuális kapcsolat nagy gyönyört okoz (ami Isten szép ajándéka nekünk), de egyben még rózsaszínűbbre festi a szemüvegünket, egyre kevésbé látjuk a kapcsolatunk reális képét, és egyben felkelti a vágyat további szexuális élmények után.
Az endorfin-fürdő (Isten szép ajándéka!!!) közepette nagy mennyiségű oxitocin (5. hormon) is termelődik. Ezt kötődési hormonnak nevezzük. Férfi és nő között szeretkezéskor robbanásszerűen, nagy mennyiségben szabadul fel, és rendkívülien erős kötő hatása van: életre szólóan hozzáláncolhat a másikhoz (ez pedig Isten szép terve). A házasságtársak esetében ez nagyon jó, de a baj akkor van, ha két nem egymásnak teremtett ember között lép fel az oxitocin-indikálta kötődés. Semmi garancia nincs arra, hogy az első ember, akibe beleszeretek, az a Nagy Ő, akivel leélhetem az életem szeretetben. Egy szakítás után úgy érzi az ember, hogy a szívét tépték ki. Ennek az érzésnek a kémiai okát most ismertettük. Sejtszinten, hormonszinten kötődik össze két ember szeretkezés közben. Isten terve szerint.
Hihetetlen dolog belegondolni, hogy Isten két embert kiválaszt, hogy életük végéig, akár 60-70 éven keresztül is együtt éljenek, vállaljanak gyerekeket, nézzenek szembe örömmel, nehézségekkel, tragédiákkal. Terve szerint anélkül, hogy kiszállnának félúton egy fiatalabb test élvezetéért, a nehézségek előli menekülés vagy bármi miatt. 60 év borzasztóan sok idő arra, hogy kizárólag egy emberrel legyek együtt éjjel-nappal. A legjobb barátomra is ráunhatok, ha egy hónapig éjjel-nappal vele vagyok. 60 év borzasztóan sok. Erre Isten is gondolt. Ezért alkotta meg a szerelem hormonrendszerét olyanná, amilyen. Hogy lehetőséget teremtsen arra, hogy két ember együtt lehessen BOLDOGAN. A fene megette az egészet, ha végig kell kínlódnom az életemet valakivel, ha a kapcsolat nem ad boldogságot egész életemre.
Mire is gondolok ekkor?
Hitünk szerint Isten megalkotta a PEA hormont, hogy két ember szívét egymás felé hajlítsa. Segítségül adta a dopamint, hogy örömet, feldobottságot érezzünk a másik iránt. Jó dolog szerelmesnek lenni? Örömet ad megtapasztalni, hogy szeretni tudok, s szeretnek? Hogy jóleső izgalom költözik a gyomrunkba és szívünkbe, ha eszünkbe jut Ő? Naná.
Mi van, ha nem az igaziba szerettem bele? Mert Isten nem irányítja tudatosan minden pillanatunkat, meghagyja szabad akaratunkat, hogy azt tegyük, amit akarunk. Mert nem salátás kertet teremtett öntudatlan salátaemberekkel (idézet Böjte atyától) Ha nem abba szeretünk bele, akit szeretettel nekünk rendelt, akkor a hormonszint csökkenésével új keresésbe foghatunk.
Ha pedig megtaláltuk életünk párját, a testi kapcsolat a házasságban (endorfin, orgazmus, gyengédség...) hihetetlen sok örömet jelent. Az élet rögös útjain ugyancsak szükségünk van ilyen örömforrásokra. Az oxitocin pedig egy életre összeköthet két embert azután is, hogy a PEA lecsökken, és már nem ugrik ki a szívem, ha meglátom. Csak érzem, hogy még mélyebben szeretem.
Ez Isten szép terve. Terv. Hogy mit kezdünk a tervével, hogy követjük, vagy elvetjük, az csak rajtunk áll.




2 megjegyzés:

  1. Mi kell a jó házassághoz?

    Jó fejük legyen a házasoknak, mert gyakran kell fejet hajtaniuk egymás előtt.

    Jó foguk legyen, mert egy-egy szót gyakran el kell harapniuk.

    Jó szemük legyen, mert gyakran kell szemet hunyniuk.

    Jó hátuk legyen, mert időnként nagy terheket kell cipelniük.

    Jó válluk legyen, mert semmit sem vehetnek félválról.

    Jó idegeik legyen, hogy önuralommal egyszerre ketten ne legyenek mérgesek.

    Ebből adódóan a türelem az első háziadó, amellyel a házasok egymásnak tartoznak.
    "Mindenre van erőm a Jézus Krisztusban,aki megerősít engem."

    VálaszTörlés
  2. Hűség

    Egy életen át
    Van néhány pillanat
    Mikor egy felhő áthalad

    És percekig ül
    Árnyék a szívemen
    Vándor módján megpihen

    Félnem kellene
    Mégsem teszem
    Mert Te vagy velem

    A szívemen át
    Egyetlen út vezet
    És az Hozzád visz közel

    Egy életen át
    Sok minden meglehet
    De én nem veszítlek el

    Tehozzád láncolom
    Az életem
    Tudom, jól teszem

    Rád bízom az életem
    Bármit kérsz én megteszem
    Oltalmam Te vagy nekem
    Várok Rád hűségesen

    Egy életen át
    Örökké kész vagyok
    Hogyha hívsz én indulok

    Tán hosszú az út
    Én mégis megteszem
    Te adsz erot énnekem

    Tehozzád láncolom
    Az életem
    Tudom, jól teszem

    Rád bízom az életem
    Bármit kérsz én megteszem
    Oltalmam és énekem
    Várok Rád hűségesen

    Egy életen át
    Örökké kész vagyok
    Hogyha hívsz én indulok

    Tán hosszú az út
    Én mégis megteszem
    Te adsz erot énnekem

    Tehozzád láncolom
    Az életem
    Tudom, jól teszem

    Rád bízom az életem
    Bármit kérsz én megteszem
    Oltalmam és énekem
    Várok Rád hűségesen

    Amen!

    http://www.youtube.com/watch?v=YyyAMoCf-wQ

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...